Балансування коліс - потрібне чи ні
Автовласники не особливо вдаються в процес балансування. Воно розглядається як стандартна процедура під час сезонного перевзування. Не всі водії розуміють, наскільки це важливо.
Насправді наслідки дисбалансу деталі, що обертається, можна побачити і в домашніх умовах. Наприклад, якщо покласти в пральну машину чоботи і запустити режим віджимання, у барабані з'явиться дисбаланс, який стане причиною биття.
А якщо збільшити швидкість, пристрій почне видавати сильні звуки і здригатися. Те ж саме і з машиною, у якої не збалансовані колеса.
Підвіска та інші деталі, що беруть участь в управлінні машиною, за мінімального дисбалансу здатні отримувати кілька тисяч ударів на хвилину (амплітуда до 0,3 мм). Водій цього биття не відчуває, але такий вплив працює подібно до увімкненого перфоратора на бетон - руйнує структуру. При порушенні балансу шини зношуються, при цьому знос нерівномірний (одна стирається швидше за іншу).
Якщо під час їзди на високій швидкості у коліс різний баланс, машина стає нестійкою. Керувати нею дуже важко, а якщо дорога слизька або волога, можна взагалі втратити контроль. Дисбаланс утворюється, якщо не збігається вісь обертання і центр колеса. Може здатися, що якщо покришки нові, таке неможливо, адже в процесі їхнього виготовлення дотримувалися всіх технічних вимог. Це дійсно так, проте шини не завжди виходять ідеальними. Часом одна трохи товща і важча, а інша тонша і важить менше. Різниця стосується міліметрів і грамів - на око і на дотик це неможливо визначити. Після монтажу покришки на диск (а його параметри теж можуть бути неідеальними) створюється конструкція зі спільним центром. З цієї причини колесо балансують у процесі складання.
Якби колесо виглядало як тонкий диск, вистачило б статичного балансування (врівноважити центр). Колесо машини ж завжди широке, отже, потрібно робити динамічне балансування, тобто із зовнішнього та внутрішнього боку. Здійснити балансування можна, використовуючи спеціальні вантажі, зроблені зі свинцю або цинку. Їхня маса варіюється від 5 до 60 г. Якщо диски штамповані, їх можна прикріпити за допомогою спеціальних металевих кліпс-засувок. Якщо ж легкосплавні, використовуються самоклейні смужки. Однак усунути дисбаланс своїми руками неможливо. Необхідно використовувати балансувальний стенд, тобто звертатися до сервісного центру.
Існує кілька різновидів верстатів. Бувають прості і навіть оснащені датчиками на основі лазерів. Останні необхідні не лише для визначення дисбалансу, а й щоб визначити наявність кривизни чи дефектів геометрії. Тоді доведеться спочатку відремонтувати диск, оскільки балансування просто неможливе.
Коли дійсно потрібне балансування
Зазвичай у керівництві з використання машини пишуть, що балансування потрібне після кожних 10-15 тис. км. Однак це стосується тільки тих випадків, коли під час використання коліс з ними не пророблялися ніякі дії. Якщо під час переходу з літньої гуми на зимову (і навпаки) диски залишаються тими ж, балансування обов'язкове. Також воно потрібне у випадках, якщо машина проїхала близько 5 тис. кілометрів нерівною трасою або потрапила в яму. Однак у таких випадках потрібно балансувати не одне колесо, а два - ті, що стоять на однаковій осі.
Деякі водії під час появи вібрацій у машині помилково думають, що причина в підвісці або подушках двигуна. Але найчастіше причина саме в дисках і шинах. Вібрація не означає, що вони зламані або баланс збився. Можливо, на них прилип бруд або сніг, через це утворився дисбаланс. Потрібно почистити колеса від зайвого.
Друге місце, де потрібен контроль, - кріплення коліс. Важливо добре затягнути їх так, як зазначено в рекомендаціях виробника.
Якщо з кріпленнями все гаразд, а бруду на покришках немає, далі потрібно перевіряти балансування. Слід вибирати тільки перевірені сервіси шиномонтажу, у яких є сертифікати. Якщо з балансом же все гаразд, тільки тоді перевіряється підвіска.
Якщо ви правильно збалансуєте колеса, зможете уникнути проблем у майбутньому і частого ремонту автомобіля.