Гальмування
Гальмування - процес індивідуальний для різних видів автомобілів.
Розглянемо автомобілі АБС. Тут головне "не шкодувати педалі". Річ у тім, що за умови обережного і надмірно легкого натискання на гальмо є ризик, що система не спрацює. У свою чергу сильне натискання на педаль гальма не загрожує вам зниженням керованості. У цьому і фішка системи АБС: ви можете зберігати чітке керування навіть за умови втиснутої в підлогу педалі. Набагато складніше доведеться водіям без вищезгаданої системи. На автомобілях без АБС, повертання керма під час різкого гальмування не змінить вектор його руху, а просто змусить крутиться навколо своєї осі. Тому водій повинен дуже добре відчувати авто на можливих заметах і не рулити з боку в бік, а зберігати холоднокровність.Набагато складніше доведеться водіям без вищезгаданої системи. На автомобілях без АБС, повертання керма під час різкого гальмування не змінить вектор її руху, а просто змусить крутиться навколо своєї осі. Тому водій повинен дуже добре відчувати авто на можливих заметах і не рулити з боку в бік, а зберігати холоднокровність.
Найкраще в таких ситуаціях використовувати так зване переривчасте гальмування. Суть проблеми в тому, що блокування коліс (під час гальмування) може заглушити двигун, що призводить до стану некерованості автомобіля, а ви, нагадаю, перебуваєте на слизькій поверхні. У цій ситуації ви і повинні використовувати переривчасте гальмування, тобто швидко натискати і відпускати педаль газу. У такому разі двигун не встигатиме реагувати на блокування коліс і не заглушатиметься, що, власне, нам і потрібно. Крім того, переривчасте гальмування більш ефективне на слизькому покритті, оскільки дає змогу увійти шинам у 15% ковзання. Неодноразові тестування показують, що короткочасне блокування коліс за показниками зчеплення найефективніший вид гальмування.
Не варто використовувати ввімкнення зниженої передачі, оскільки це призводить до непотрібного додаткового ефекту блокування. Це ніяк не покращує показники гальмування. "Підтикаючи" знижену передачу, водій ще більше знижує ймовірність блокування ведучих коліс. Щоб запобігти блокуванню, під час водіння на льоду рекомендується повністю вичавити зчеплення. Але пам'ятайте, що за інших обставин під час гальмування цього робити не слід.
Таку саму пораду можна дати і водіям автомобілів із заднім приводом і коробкою автомат. Тут ідеться не про зчеплення, а про перемикання селектора режимів із положення Drive у положення N. Навіть якщо ви вже відпустили педаль газу, гідромуфта таки передасть певний крутний момент на задні колеса. Це призводить до того, що задні колеса підштовхуватимуть вас уперед, відповідно, збільшиться гальмівний шлях.
Варто відзначити також зимові шиповані шини як хороший варіант безпечного водіння. Є противники таких покришок. Вони говорять про те, що шипи прослизають на мокрому покритті, тому гальмування погіршується. Але ж сучасні покришки мають м'який протектор, і різні різнокутні ламелі найвитонченішої структури. Так що зчіпні властивості таких моделей куди більш переконливі, ніж у всесезонок. Тим більше, що водій, у якого є голова на плечах, розуміє, що зима - не час для "Форсажу". Тому томрозити він буде акуратно, а шиповані моделі допоможуть йому в цьому як ніякі інші.
Наша головна порада - треба практикуватися. Особливо це стосується водіїв машин без АБС. Переривчасте гальмування дасть змогу використовувати максимальні можливості авто тільки тоді, коли водій розвиватиме свої навички та відчуття машини
Бувають також ситуації, коли і система АБС працює, а починаєш гальмувати - машина навіть не реагує. Тиснеш на педаль гальма ще сильніше - а у відповідь тільки вібрація педалі і нерозбірливі звуки з-під капота. Ці звуки - знак роботи АБС. Деякі водії думають, що якби не було цієї АБС, то все було б простіше. Це невірно. У такій ситуації справа швидше в самому дорожньому полотні. Тут потрібно піти їхати трохи правіше або лівіше, або досягти засніженого узбіччя, щоб зачепиться за нього колесом і вирівнятися.
Підсумувавши, можна сформулювати основне правило так: уникайте зледенілих покриттів, а якщо ви все ж таки потрапили на нього, зробіть пробне коротке гальмування, щоб зрозуміти рівень стійкості вашого авто. Далі працюйте вже або за вищевказаними порадами, або ж використовуйте водійські власні навички та інтуїцію. Повторюся: гальмування на зимових покриттях - справа індивідуальна, і для розвитку техніки вам потрібна практика. Тільки досвід призводить до успіху.