Що робити, якщо випав сніг, а ви не встигли поміняти літні шини
Водії, які піклуються про свою безпеку, намагаються з настанням стійких холодів поміняти літню гуму на зимову. Але все-таки бувають ситуації, коли сніг випав, а машина ще не перевзута. У такому разі стає актуальним питання про правильну поведінку на дорозі.
В основному літній і зимовий варіанти відрізняються за двома параметрами:
- складу гумової суміші - у зимових шин вона не втрачає м'якості за низьких температур;
- малюнку протектора - у зимових є багато ламелей і ширші канавки, що допомагають утримати автомобіль в ожеледь.
У чому відмінність
Зимова шина має відмінні риси: малюнок протектора і склад гуми. При мінусових температурах вона не стає жорсткою і забезпечує хороше прилягання до дорожнього покриття.
Малюнок зимової покришки має дві функції. Перша - поліпшення самоочищення від снігової маси під час буксування і відведення води. Вона здійснюється за рахунок широких канавок між опуклостями. Друге завдання - забезпечення зчеплення з поверхнею дороги. Для цього служать ламелі (невеликі щілини). Їхні краї під час руху згинаються і ніби чіпляються за сніговий або крижаний покрив. З цих факторів можна зробити висновок про ситуації, в яких їзда на літніх покришках може закінчитися трагічно.
Небезпечні ситуації при їзді взимку, не перевзувшись
Особливо небезпечно їздити на літній гумі:
- На ущільненому сніговому покриві та по льоду під час морозу. Машина не зможе ефективно гальмувати і прискорюватися, з'являться труднощі з керуванням. Автомобіль почне заносити навіть під час невеликих маневрів, з'явиться тенденція до втрати курсу на нерівностях і складному рельєфі траси.
- На каші зі снігу. Малюнок протектора літньої гуми не створений для швидкого відведення густої маси снігу і бруду із зони зіткнення колеса з дорожнім покриттям. Це є причиною легкого переходу на режим ковзання (аквапланування, слеш-пленнінга).
Щоб забезпечити безпеку їзди в цих умовах, необхідно плавно й акуратно поводитися з кермом і не натискати різко на педалі, уважно стежити за ситуацією на дорозі. Потрібно подбати про швидке прийняття рішень і здійснювати завчасне маневрування.
Останнім часом дорожня ситуація на українських дорогах стала сприятливішою, і це призвело до зменшення небезпеки поїздок на літніх шинах. У той час, коли сніг ще не встиг ущільнитися, літній варіант забезпечує більш-менш прийнятний рух. Однак під час маневрування необхідно дотримуватися обережності.
Помірно небезпечні ситуації
Середню небезпеку становить їзда на літніх покришках:
- На снігу, який нещодавно випав. Шар снігу, що не встиг ущільнитися, створює перешкоду під час початку руху і не дає швидко розігнатися. Однак він допомагає загальмувати і полегшує дотримання заданого напрямку руху. Гнучкість гуми і малюнок протектора не так важливі, як під час руху на слизькій поверхні. Особливо помітно це при порівнянні літнього і зимового варіанту шин європейського типу, що має доволі дрібні борозенки і невелику нарізку опуклостей.
- На трохи ущільненому пухкому снігу. Частинки злегка злежалого перемеленого снігу на асфальті не є такою вже поганою умовою для використання літньої гуми. Найбільшу небезпеку в цьому разі мають режими початку руху і розгону. Не завжди буде можливість обійтися без пробуксовки і іноді навіть використання розгойдування.
Можна зробити висновок, що за не надто сильного морозу і снігу, що не встиг злежатися, відмінності між двома варіантами шин не настільки помітні. Якщо на вулиці температура вище нуля, то літня резина стає прийнятною.
Майже немає небезпеки
Ви майже не відчуєте різницю при їзді взимку на літніх шинах у таких ситуаціях:
- В умовах мокрого асфальту. Багатьом водіям здається, що за відсутності льоду та снігової каші мокра дорога в зимовий час не становить небезпеки під час руху на літній гумі. Однак слід враховувати, що за температури повітря менше +5°С зменшується зчеплення між колесами і покриттям дороги. За присутності на трасі солі вода не замерзає навіть у невеликий мороз, а гума літнього варіанту при "мінусі" стає твердою. Тому гальмування буде ускладнене. Те саме стосується і маневрування.
- На сухому покритті. Оскільки причиною висихання води може стати мінусова температура, не слід думати, що покриття сухе і чисте. Дорога так само небезпечна, як і мокрий асфальт.
Глибина і ширина борозенок, розташованих між ламелями зимової покришки, сприяє швидкому відведенню води і сніжно-грязьової каші із зони зіткнення. Невелика глибина борозенок літньої шини є причиною більш раннього спливання на засніженій трасі.
У зимовий час відмінності в русі на літній і зимовій гумі бувають вельми істотні. Їх можна звести до мінімуму, уважніше контролюючи дорожню обстановку, проявляючи навички та обережність. Крім цього, навіть у зимовий час за багатьма українськими дорогами добре стежать, і вони більшу частину часу залишаються сухими. Тому їздити на літній гумі можливо, але треба це робити акуратно. Однак краще вчасно заїхати на шиномонтаж і перевзутися, оскільки ситуація на дорозі в будь-який момент може змінитися в гірший бік.