Види та класифікація вантажних шин
Одним із важливих елементів вантажного транспорту є вантажні шини. Масштабність сучасних вантажоперевезень і умови роботи автотранспорту вимагають гуми, яка в змозі забезпечити високоефективні параметри експлуатації та належну безпеку. Якщо шини підібрати правильно, вони можуть значно поліпшити технічні характеристики вантажівки. Крім того, якісні покришки сприяють скороченню витрати палива і збільшенню тривалості експлуатації деталей підвіски транспортного засобу. Обрані з урахуванням умов технічних характеристик автомобіля покришки до того ж можуть використовуватися протягом більш тривалого часу.
Насамперед шини розрізняються за належністю до певної категорії вантажного ТЗ. Вони використовуються на автобусах, спеціальній техніці, причепах, тягачах тощо.
Наступна класифікація вантажної гуми виходить з виду монтування на вал. Крім гуми для техніки, використовуваної спеціальними службами, випускаються моделі, які призначені або для рульової осі автомобіля, або для ведучої. Також вантажні шини можуть бути універсальними. Їх можна монтувати на обидві осі.
Вантажні шини на рульову вісь сконструйовані таким чином, щоб давати можливість оперативно реагувати на повороти рульового колеса.
Шини для ведучої осі, повинні забезпечувати характеристики тяги і зчеплення машини з покриттям траси.
Універсальні вантажні шини здатні виконувати обидва завдання, залежно від того, на ведучій або рульовій осі їх встановлено.
Місце розташування колеса, для якого призначена нова гума, має велику важливість. У зв'язку з цим компанії, що виробляють покришки, маркують їх буквеним позначенням, яке є загальноприйнятим для всіх вантажних шин:
• F – рульова вісь;
• D – ведуча вісь;
• T – причепи;
• Z – всі інші.
Кожна з шин для рульової (передньої) і для ведучої (задньої) осей має свої переваги, проте частина власників віддає перевагу універсальному варіанту. Найчастіша причина цього - економія. Річ у тім, що шини можна поміняти місцями. Після закінчення рекомендованого пробігу покришки з рульової осі ставлять на ведучу, а екземпляри з ведучої перекидають на рульову.
Ще одна класифікація заснована на виді експлуатації. Професійні водії здатні за малюнком покришки зрозуміти, в яких умовах відбувається експлуатація шини. Вони поділяються на будівельні, шосейні, позашляхові, регіональні, будівельні, зимові. Відповідно до класифікації їх маркують символами:
• N – шини для зими;
• E – для приміських трас і міста;
• A – для автомагістралей;
• Y – для доріг, що проходять лісовою місцевістю.
Частина компаній, що випускають шини, застосовує простіші позначення, щоб покупцям було простіше в них орієнтуватися. Так, Michelin на боковинах покришок розміщує особливий блок інформації. У ньому вказується призначення покришок:
• X Line – вироби для шосе;
• X Works – для техніки, призначеної для будівельних робіт;
• X Multi – покришки-мультифункціонали;
• X Coach – автобусні шини;
• X Incity – міські варіанти;
• X Force – вироби для кар'єрної техніки.